maanantai 8. kesäkuuta 2009

Vielä puhetta ulkonäköpaineista

Ulkonäköpaineethan syntyvät hyvin pitkälti myös siitä,että halutaan miellyttää vastakkaista sukupuolta On meitä onneksi sellaisiakin tyttöjä,jotka eivät välitä muskeleista tuon taivaallista. On mullakin toki ulkonäkökriteerit, esim. tykkään hoikista pojista, mutta kuitenkin se luonne on aina ja ikuisesti tärkein. Usein ja valitettavasti ne muskelimasat korvaavat kehonrakennuksella jotakin muuta puutetta itsessään, mutta enpä lähde yleistämään. Ehkä meidän pitäisi sanoa miehille useammin, että ei sun tarvitse oikeasti olla mikään bodari kelvataksesi suurimmalle osalle
naisista. Nimimerkki Anna- Maria

Jos naiset stressaa vat kroppaan sa ja ulkonäkö ään, niin samankal taisia murheita on myös miehillä. Tuoreen,
perjantaina Helsingin yliopistossa tarkastettavan väitöskirjan mukaan kolmasosa nuorista miehistä on tyytymättömiä lihaksiinsa. Koska poikien tyytymättömyys omaan kehoonsa ilmenee aika harvoin tytöille tyypillisempänä syömishäiriönä, on sitä myös vaikea havaita.
Väitöksessä mielenkiintoista on myös se, että siinä missä poikien itsetunto näyttäisi olevan jossakin määrin sidoksissa perintötekijöihin, tytöillä itsetuntoa ohjailee enimmäkseen ympäristö. Barbie- nukkien vyötärö on vuosikymmenten saatossa kaventunut ja vartalon mittasuhteet muuttuneet yhtä epätodemmiksi, mutta samaa voi todeta myös pojille suunnatuissa action- figuureissa.
Normaalin näköiset mieshahmot ovat ajan saatossa saaneet yhtä enemmän muskeleita, ja nykyisenmalliset räiskintäsankarit ovatkin vähintään yhtä utopistisiä ulkonäkömalleja kuin Barbie- nuketkin.
Kasvamisen ohessa tulevat paineet ovat kovat molemmilla sukupuolilla. Välillä se unohtuu, kun foorumit ja blogit täyttyvät tyttöjen ja nuorten naisten ulkonäkömurheista.
Mihin pojat purkavat huolensa, vai purkavatko?
MARIA MORRI

2 kommenttia:

  1. Niin...liian usein pojat ja miehet pitävät sisällänsä nämä paineet.Myötätunto on kyllä myös heidän puolellaan.Naisetkin osaavat olla todella julmia miehiä kohtaan nykymaailmassa.Minä olen pitkään luullut,että minä olen aina se mustasukkaisempi parisuhteessamme,mutta olen huomannut sen,että mieheni onkin sitä aivan yhtä paljon,ja ehkä joissakin asioissa enemmänkin.Hän ei vain puhu asiasta niin paljon samalla tavalla kuin minä.Minä taas olen ollut ylivarovainen,etten ole esim.ihaillut ees miespuolisia muusikkoja.yms.,koska rakkaani pahastuisi.Mutta toisaalta hänkin tekee paljon myönnytyksiä minua kohtaan.Eli tasa tasa voisi sanoa.

    VastaaPoista
  2. Maailmassa on levotonta,ja ikävä ilmiö on naisten lisääntyvä julma kohtelu kumppanilleen.Valtaosa naisistahan ei ole julmia.Ainakin uskoisin niin.Huono itsetunto saattaa aiheuttaa mustasukkaisuutta molemmille osapuolille.Taas miehet eivät avaudu niistä,tai he eivät pysty.Kai jonkunlaista varovaisuutta parisuhteissa tarvitaan.

    VastaaPoista